Followers

cari2

Friday, April 22, 2011

Tips Dalam TeguRan

Sedikit perkongsian berdasarkan program Bersama Dr.Fadzilah Kamsah @astro Oasis.

Saya pasti, kita semua tak terlepas daripada berfikir tentang cara terbaik untuk menegur. Atau mungkin pengalaman menegur orang sebelum ni yang agak mengecewakan membuatkan kita memberhentikan niat murni untuk mengembalikan rakan-rakan ke landasan benar yang diredhai Allah SWT.

“taknak la tegur, nanti buat orang sakit hati”

“aku memang tak pandai menegur”

“aku bukan ustaz, biar ustazlah yang tegur”

“ala…kawan2 die kan ade, family die ade, xyah la kite nak tegur”

“ala…kalau kite tegur pun, die bukan nak dgr”

“kubur kita kan lain2, xyah la nak sebok hal orang lain”

Sesungguhnya apa yang kita buat dan orang sekeliling kita buat pasti ada kaitannya dengan kita. Kalau tak, pasti tsunami di Acheh hanya mengorbankan mereka yang berdosa, tidak para alim ulama’.

“Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata, ‘Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau diazab Allah dengan azab yang sangat keras?’ Mereka menjawab ‘Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa.” (Al-A’raf:164)

Tapi harus diingat, teguran haruslah disampaikan dengan cara yang baik dan berhikmah. Supaya mudah diterima dan juga tidak membawa fitnah kepada agama. Semoga Allah menyelamatkan saya dan rakan-rakan daripada menjadi fitnah kepada Islam.

Ok, berikut merupakan panduan yang diberikan melalui Dr. Fadzilah Kamsah dalam memberi teguran.
 1. Niat kena betul
2. Baca doa
3. Belai dengan puji-pujian
4. Fokus kepada perkara yang nak ditegur (jangan mengungkit)
5. Jangan tinggikan suara
6. Doa supaya dia berubah


Thursday, April 21, 2011

ANNOUNCEMENT....!!!!

ya Allah...blog sepe ni....
serabut nyer.... 
semua jenis sarang ad...
labah2, semut, cicak n mcam2 lg la..

tgk 2 siap ad katak lg...
hahahahah....

asslamualaikum sumer...
apa kbhr...cht sumer...( gy sorg ibu) hahaa
dh lama kn xupdate blog dimas nie..
huhuhu..-__-

bukan pe, dimas bz la..
bz dgn xciment y btimbun2 nk kena submit this week n next week..
2mggu ni la mggu plg penat buat sumer student UUM..
sblum sumer nk blik kg utk mggu stdy week..
hehehe...
pelik kn...blik mggu stdy week...
xtkecuali la cik dimas nie..
hehehe

rini dimas nk gtau kome sumer y dimas x update blog smpai dimas bis final...
bl dimas bis final????
jenggg...jenggg...22/5/2011...
lama kan...huuhuh....cedis ni....
tp mn tau kn kot2 la dh tlalu rindu kat kome sumer dimas akn update gak le blog nie...
hehehehe...t kome rindu dimas...
cian kome...haha...

k la, sblum nk undur dr, doakan kejayaan dimas utk final sem ni 
N (important)
dpt siapkn xciment pd waktu nyer.....
N (most important) 
yg penting skali dpt blik umhhhh...!!!!
dimas rindu masakan mak....!!!
nk blik umah....!!! nk blik umah....!!!

syg kome sumer....
tata titi tutu....^_^

t kite ketemu lg yer....

Tuesday, April 12, 2011

ReNunGkaN SdaLam2 nYa ErTi S.A.H.A.B.A.T.

~sahabatku tbaik~
Janganlah kita memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup ini kita tidak mampu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat. 
Orang yang suka mengkhianati teman sendiri adalah ibarat binatang yang suka memakan bangkai. Bertambah busuk bangkai bertambah pula seleranya 
Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu. 
Teman ketawa bagaikan air di daun keladi walau tercurah tak berkesan. Tapi sahabat sejati bagai air lalu walau dicincang ia tak mungkin kan putus. 
Teman ketawa bagaikan air di daun keladi walau tercurah tak berkesan. Tapi sahabat sejati bagai air lalu walau dicincang ia tak mungkin kan putus. 
Bersahabatlah dengan hatimu terlebih dahulu daripada bersahabat dengan orang lain. 
Musuhmu adalah sahabatmu yang akrab. 
Persahabatan yang begitu erat punya pengertian yang dalam bagi kita yang menghargainya

p kls pun dan g nk posing tau..he3
Tidaklah kita dapat mengenal oranglain melainkan dengan 3 waktu.Tidak dapat diketahui adakan seorang itu pemaaf melainkan ketika dia marah. Tidak dapat dikenal seorang itu berani melainkan pada waktu berjuang. Tidak dapat dikenal sahabat melainkan waktu kesusahan.
Dua sahabat yang sejati akan selari dalam apa jua bidang yang diceburi, dan saling memahami antara mereka. 
Terlalu sukar menjalin persahabatan kerana ia adalah pertautan hati bukan pertautan fikiran, lebih-lebih lagi bukan hubungan kebendaan semata.
Persahabatan yang akrab tidak akan dapat dipisahkan melainkan dengan kematian.
joging time.. 
Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran.
Dialah hiasan dikala kamu senang dan perisai diwaktu kamu susah. 
Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya. 
Sahabat adalah anugerah Tuhan untuk menjaga kita
Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan,
tapi jangan pernah menyesal untuk bertemu dengan orang lain tetapi menyesallah jika orang itu menyesal bertemu dengan kamu. 
Kamu tidak akan pernah memiliki seorang teman,
jika kamu mengharapkan seseorang tanpa kesalahan
kerana semua manusia itu baik kalau kamu dapat melihat kebaikannya dan menyenangkan kalau kamu dapat melihat keunikannya. Tetapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kamu tidak dapat melihat keduanya.
teman rapatku..nurfarhana..tq..=)

P/S: Masa dan kebizian mbuatkan jarak hub CIK DIMAS dan sahabat semakin jauh..CIK DIMAS rindu dgn sahabat2 yg jauh nun di sana.. :((

Monday, April 11, 2011

Asli vs Tiruan

assalamualaikum...
how r u today...??
cewahh..spaeking 2...hahaha...
korang mesti penah tdgr xpun mesti korang dah tau 
pasal ada telur tiruan kat pasaran d negara kite..
meh cik dimas nk gtau pd y xtau...

rupanya sbiji telur ayam ttp ia telur tiruan y dperbuat dr bhn kimia y dkhuatiri blh mmudaratkn kshtn dan djual dpasaran tbuka d Pulau Pinang. telur palsu ini saiznyer lebih besar dr saiz telur asli dan apabila dpecahkan ia tidak mpunyai pusat telur, tidak bbau, bkilat dan kasar.
telur palsu

y paling teruk nyer...harga nyer lebih mahal dr harga telur asli tau..ad customer beli 30biji = RM11..mahal kn?? stahu cik dimas la, telur y biasa beli kat tesco (promote tesco ckit..hahaha) dlm lingkungan RM10 lebih jer..2 gred A tau..lau gred B,C mesti murah lg kn..

menurut president CAP, SM mohamad idris bkata, kulit telur palsu dpbuat dr lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala telur kuning dan putih telur mggunakan bahan spt natrium alginat, alun, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bhn pewarna makanan.

"komponen2 dlm ni blh mjejaskan ksht spt mgganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati.."katanyer.


bygkn la korang sumer, betapa bhaya nyer telur palsu 2..so, bhati2 la tika membeli telur..pastikan y ASLI br beli.....^_^

cik dimas syg kamu sumer...
tata titi tutu...=)

XPDC KaYaK

assalamualaikum...

walaupun cite ni dh basi, dimas tetap nk post gak dlm nie..
suka hati la kn..ni dimas pya blog maa...
  pengalaman bkayak d pantai merdeka..
 kenangan 2 tetap tsemat d hati ku...
rindu la bl pk2 blik hari kejadian..
best woooo....xnyesal lgsung walaupun tpksa p coz salah 1 silibus utk sem nie..
sebelum btolak..posing luuu..
kiteorg btolak kul6 ptg..pas sumer bis kls... y xbis kls pun tpksa la ponteng kls ri2...hahahaha
sampai dahh...

nk d jdkn cerita,bl dh smpai kiteorg kena psg khemah dlm ms 5min..1 khemah 3 org tido..kiteorg y dh 'expert' ni psg khemah dlm ms hmpir 30min...hahahaha...pe lg kena la ckit leteran...biasa ler..dh biasa pun...hhuhuhu
..ni la khemah sy..
suka suki posing..he3
1st Day..
ni la sy...sggup beli topi 2 kot2 burn..tup2 burn jgk..hu3
..posing pas breakfast..


bsedia..


bkumpul sblum mula XPDC

..ni la jurulatih kiteorg sem ni..
cam pro kn..hehe


antara y mgikuti xpdc nie..
muka penat..xlarat nk senyum..tggu mkn..he3
ni la mknn nyer..sedap walaupun sardin sj..huhu

agenda pas mkn..penat beb...=(
geng ayam..nk wt BBQ..he3
sggh mdi manda d pantai merdeka..syokkk..!!!



xtvt mlm pas kayak..BBQ time..=)

2nd day
SURVIVOR


ni la mknn y dpt group kami hasilkan..he3


group 4..korang mmg best..!!

2 jer la y dpt dkongsikn..mmg best la..kenangan y ckup terindah utk sem ni...
sem dpn nk panjat gunung jerai plak..xsabo lak..xcited ni....!!! he3..
~sweet memories...KEMBARA 3B~
tata titi tutu......
saye sumer....^_^

Saturday, April 9, 2011

DiMas TerTipuu...

assalamualaikum n slmt ptg..
chat sumer??
rindu nk coret kat blog ni walaupun 1hr jer x coret..hi3
ni la kek besday sy...sedaaaappp...!!!
smlm bz + xde mood + kena tipuuuu...!!!!

BZ
coz smlm kena p kursus etika protokol..
pg hgga tgh hari,
blik rehat jap pastu p wat xciment database..
huhu..penat n ngantuk...hgga la ptg..

xMOOD
coz smlm besday dimas..hehe
pelik kn,ptut nyer hepi time besday..
ni x, xde mood lak..
sbnrnyer dimas xde mood coz................
best friendz dimas x wish pun...huhuhu
2 y terasa sgt2..

KENA TIPU..
org majuk tiup lilin besday..he3
ni 1 hal..mlm td dimas kena tipu ngn geng2 best friendz...
aduhhh...nangis dimas dbuat kwn2 sumer..
citenyer gni...
diaorg ingt dimas muncung smlm coz dieorg xcelebrate besday dimas..
sdgkn dimas xkisah pun..cuma...........................
dimas kecewa la coz best friendz dimas xwish..
pd hal dieorg nk wat surprise..
mlm td tharu sgt2..2 y smpai nangis2..he3...
dimas ni manja tau..hahahahha..~~ye ke??

btw korang mmg best la..
k.mas syg kamu sumer...
tq give me big surprise last night..
i'm never forget that moment...
hahaha...
tq 4 everthing.... muuuuaaaahhhh...!!!



acara ptg kek


.:: dimas n the geng ::.

ni la geng sy..hehe

detik2 sedih..huhu



~best friends ku~

.:: gara2 majuk dtambah kn lg ::.


k.mas syg kamu gengg...!!! ^_^
muuaaahhh....!!!

Thursday, April 7, 2011

menunggu detik..

hai kwn2 y d sygi sumer...ape cer korang??
gambo xsptutnyer..he3
chat???
dimas sdikit ttekan..
kuang..kuang...kuang...P_P

dimas ni seorg y agk kurang suka mnunggu..
lau org tggu dimas xpe..ahahha...
xde la..gurau jer..
lau org ttgu dimas, dimas mkin gelabah..serba xkena jd nyer..

rini terasa lmbt lak ms blalu..
menunggu detik2 blalu...
aduhhhh....
wahaii waktu cepat la..
sy dh ngntuk...
esk nk bgun pagi....
wakakakakakakhahahaha......

gud night follower...
daa....


ni pun sm..hihi